NAPETO, POSEBNO, GANLJIVO: AKTUALNO O MOBILNOSTI PRIHODNOSTI.

NAPETO, POSEBNO, GANLJIVO: AKTUALNO O MOBILNOSTI PRIHODNOSTI.

NAPETO, POSEBNO, GANLJIVO: AKTUALNO O MOBILNOSTI PRIHODNOSTI.

V 100 letih znamke BMW se je zgodilo veliko napetih, posebnih in ganljivih stvari. Na www.next100.bmw vas čakajo vse razburljive zgodbe. To pa še ni vse. Tam boste našli tudi zabavne članke in intervjuje o prihodnosti mobilnosti in ekskluzivne video posnetke ter slike o BMW VISION NEXT 100 in razstavi prihodnosti BMW Group. Prvo pokušino vam ponuja spodnji članek o vozniku prihodnosti.

POGLED NAPREJ GLEDANO NAZAJ: ZGODOVINA VETROBRANSKEGA STEKLA.

POGLED NAPREJ GLEDANO NAZAJ: ZGODOVINA VETROBRANSKEGA STEKLA.

Ko so v začetku 20. stoletja „vozovi brez konj“ drveli po cestah s čedalje večjo hitrostjo, so bili vozniki soočeni s povsem novo težavo: vetrom. Ta ni le neprijetno pihal v obraz, ampak je motil tudi samo vožnjo, npr. z dviganjem prahu. Precejšnjo oviro so predstavljale tudi padavine, pesek in insekti. Rešitev: prozorno steklo, to je vetrobransko steklo.

KAKŠEN LUKSUZ!

Vetrobransko steklo je bilo najprej na voljo le kot dodatna oprema in je veljalo za pravi „luksuz“. In res je bilo – v primerjavi s takrat običajnim nošenjem zaščitnih očal, je vetrobransko steklo v pravem pomenu besede pomenilo bistveno izboljšanje. Začel se je njegov zmagoviti pohod: še leta 1919 je imelo 9 od 10 avtomobilov le zaščito pred dežjem za voznika. Točno deset let pozneje, leta 1929, je bilo že 90 % vseh novih vozil opremljenih z vetrobranskimi stekli.

Prve različice so bile izdelane iz žganega okenskega stekla in so se hitro razbile – zaradi udarcev kamenja ali razpok po tresenju. Veliki kosi razbitega stekla so predstavljali zelo resno nevarnost za voznika in potnike.

NAJPREJ VARNOST.

Zato so bila prizadevanja najprej usmerjena k temu, da se vetrobranska stekla naredijo bolj varna. Že leta 1909 je francoski kemik Edouard Bénédictus patentiral prvo laminirano (lepljeno) varnostno steklo. Vendar je moralo preteči še kar nekaj let, preden se je to začelo vgrajevati v motorna vozila. Leta 1929 je pod imenom „Securit“ prišlo na trg tako imenovano kaljeno varnostno steklo. Steklo ESG – ali imenovano tudi „drobljeno steklo“ – se ne razleti v nevarne ostre črepinje, ampak se zdrobi v majhne in relativno nenevarne drobce. Kaljeno varnostno steklo se je vgrajevalo v skoraj vse avtomobile še do konca 70-ih let.

Progresivne inovacije v proizvodnji stekla so v naslednjih letih zbujale čedalje več zanimanja tudi pri oblikovalcih in navdihovale avtomobilske proizvajalce po vsem svetu.

AERODINAMIČNE OBLINE.

Že leta 1921 je bil na nemški avtomobilski razstavi v Berlinu predstavljen Rumplerjev Tropfenwagen. Prava paša za oči! Karoserija, ki je bila razvita predvsem na osnovi aerodinamičnih vidikov, je posnemala obliko padajoče kapljice. Pri tem je nastal pomemben oblikovni element: v rabo so prišla upognjena stekla.

Ukrivljena vetrobranska stekla nimajo prednosti le z vidika aerodinamike. Vozniku omogočajo boljšo vidljivost naokoli. Posebej očiten je bil njihov vpliv na avtomobilsko oblikovanje. Konveksna vetrobranska stekla, obokana na straneh, kakor tudi spodaj in zgoraj, so danes standardna v avtomobilski proizvodnji. Steklo igra nasploh vedno pomembnejšo vlogo. Skupno se je steklena površina pri primerljivih modelih v zadnjih 35 letih povečala za pribl. 50 odstotkov. Vetrobransko steklo se je v tem času v povprečju povečalo celo za več kot 60 odstotkov.

NOSILNI STEBER.

Nekoč tako hitro lomljiva, enostavna steklena plošča se je skozi leta razvila v nosilni del karoserije. Današnja vetrobranska stekla so skoraj vedno brezšivno zlepljena s karoserijo in s tem ne prispevajo odločilno le k torzijski togosti vozila, ampak tudi k varnosti njegovih potnikov.

Pri modernih kabrioletih, kot npr. aktualnem BMW serije 2 Cabrio, ima dodatno ojačan okvir vetrobranskega stekla funkcijo A-stebrička in ščiti potnike v primeru prevračanja. In ne samo to. Pri trku se ob sprožitvi sovoznikova zračna blazina opre na vetrobransko steklo. Slednje brez težav prenese obremenitev, ki nastane ob trku.

TO NI SAMO STEKLO. JE FUNKCIJA.

Vetrobransko steklo ni postajalo le večje in stabilnejše. Tudi s funkcionalnega vidika je vedno bolj pridobivalo na pomenu. Bodisi infrardeči senzorji in senzorji za dež, zatemnjena zasteklitev ali dodatni sloji za zvočno in toplotno izolacijo. Vetrobransko steklo je postalo visokotehnološki izdelek s številnimi koristnimi funkcijami.

Razvoj projiciranega zaslona je pomenil pravi kvantni preskok. Na tej tehnologiji je istočasno delalo več avtomobilskih proizvajalcev. Leta 2003 je BMW kot prvi evropski proizvajalec avtomobilov vpeljal novo tehnologijo v svojem BMW serije 5 Limuzina. Head-up projektor projicira pomembne informacije za vožnjo na vetrobransko steklo in s tem neposredno v voznikovo vidno polje – v barvah in, glede na vpad svetlobe, z različno svetlostjo. Optični sistem, ki je bil do takrat rezerviran le za pilote reaktivnih letal.

REVOLUCIJA.

S projiciranim zaslonom je bila prvič odpravljena ločitev, ki je od začetka avtomobilske zgodovine obstajala med „vidnim področjem“ (vetrobransko steklo) in „področjem upravljanja“ (armaturna plošča). To je bila revolucionarna odločitev za prihodnost kokpita. Poleg izjemne prednosti v udobju je ta „spojitev“ pomenila tudi velik plus pri varnosti. Kajti s projiciranim zaslonom se je voznikom prepolovil čas zajemanja informacij, saj jim svoje pozornosti ni bilo več treba prilagajati od daleč na blizu.

Tehnično se informacije projicirajo prek večih leč na vetrobransko steklo. Za voznika je to videti tako, kot da bi prikazi prosto lebdeli nad pokrovom motorja na oddaljenosti pribl. dveh metrov. Obseg prikazanih podatkov se je skozi leta nenehno povečeval. Danes se ne prikazujejo le navigacijski napotki ali aktualna hitrost, ampak tudi informacije asteničnih sistemov za voznika, kot je opozorilo za zapustitev voznega pasu ali prikazovalnik izbire prestave. Na voljo je tudi športen M specifičen prikaz z merilnikom vrtljajev.

POGLED NAPREJ GRE V PRIHODNOST.

V BMW VISION NEXT 100 je že danes možno vreči oko na prihodnost: navigacijski napotki, napotki za pospeševanje in opozorila se dinamično združijo v zaznavanju realnega sveta, vodijo voznikovo koncentracijo na cesto, ga varujejo in izboljšajo njegovo pozornost. Inteligenca vozila in njegovi senzorji, ki so povezani z okoljem, ustvarijo s pomočjo projiciranega zaslona digitalno podobo okolice in tako vizualizirajo tudi objekte izven človeškega vidnega polja.

Možnosti, da se pomembne informacije za vožnjo komunicirajo prek vetrobranskega stekla oz. da si jih voznik lahko prikliče, bodo v prihodnosti praktično neomejene. Zlasti če pomislimo na lokacijske storitve (LBS), podatke iz družbenih omrežij ali ponudbe razvedrilnih vsebin.

Lahko povzamemo, da nam bo vetrobransko steklo najbrž služilo še naslednjih 100 let. Bodisi kot preprosta zaščita pred padavinami ali kot interaktiven, multimedijski upravljalni element z zaslonom na dotik.

VSTOPITE.

VSTOPITE.

ČISTI LUKSUZ.

BMW Individual serije 7 THE NEXT 100 YEARS.

ČISTI LUKSUZ.

BMW Individual serije 7 THE NEXT 100 YEARS.